23/6/25

"Σπάνιο να σου τύχει καλός άνθρωπος", Flannery O' Connor



Το να μιλήσει κανείς για το έργο της Φλάνερι Ο' Κόνορ χωρίς να μιλήσει για τη ζωή της μοιάζει παράταιρο. Για τους περισσότερους συγγραφείς λέμε πως αφήνουμε το έργο τους να μιλήσει, για αυτή την κυρία όμως, πως θα μπορούσε να μην πει κανείς πως πέθανε μόλις στα 39 της (τι στο καλό θα είχε γράψει άραγε αν δεν την είχε φάει ο λύκος) κι ήταν μια γυναίκα βαθιά θρησκευόμενη, πάντα σε συνομιλία με έναν θεό που φαίνεται καθόλου να μην ταιριάζει στο αδηφάγο χιούμορ της και που δεν γλιτώνει ούτε κι αυτός από το σαρκασμό της. Μια γυναίκα που έζησε μια συμβατική ζωή κι ας προσπάθησε μανιασμένα να ξεφύγει από αυτήν και που οι επιστολές της, εκτός από ένα άτομο ευφυές δείχνουν κι ένα άτομο που δεν διστάζει να πει την γνώμη του όσο άσχημη κι αν είναι. Είναι περιώνυμη εξάλλου για τη ρατσιστική φράση “I don’t like negroes”. Και όχι δεν υπάρχει δικαιολογία.

Αυτός ο ρατσισμός δεν φαίνεται τόσο πολύ στα γραπτά της, που ισορροπούν ανάμεσα στον Φώκνερ και τον Πόε, μερικές φορές υπερβαίνοντάς τους – ναι ξέρω τι ιεροσυλία ξεστομίζω, δεν είμαι καμιά νιούφισσα. Η Φλάνερι Ο Κόνορ έγραφε και διάβαζε βιβλία «όχι για να φύγει από την πραγματικότητα, αυτό θα ήταν ανόητο, αλλά για να βουτήξει μέσα της». Με έναν τρόπο αυτό είναι αλήθεια, γιατί ενώ προσπάθησε να ξεφύγει από την νοοτροπία και τη μικρότητα του Νότου, πήγε στο διάσημο Iowa Workshop και φαινόταν πως θα μείνει για πάντα στη Νέα Υόρκη, η αρρώστια, ο συστηματικός ερυθηματώδης λύκος, την έκανε να ξαναγυρίσει με πατερίτσες στη μαμά της και στις φάρμες του Νότου, στον προτεσταντισμό του νότου, αυτή μια Καθολική με βαθιά πίστη. “Θέε μου, βοήθησε με να γίνω συγγραφέας για να σε προσεγγίσω καλύτερα», γράφει στις περιβόητες προσευχές της.

Διαβάζοντας τα διαβολικά διηγήματα της Ο' Κόνορ, με το γκροτέσκο χιούμορ και την κοφτερή ματιά, διηγήματα που γράφτηκαν 70 χρόνια πριν, ξέρεις με σιγουριά γιατί η Αμερική του σήμερα βγάζει και ξαναβγάζει τον Τραμπ. Άθελα της, γιατί δεν φαινόταν συνειδητά να την αφορούν τα πολιτικά ζητήματα, φτιάχνει έναν κόσμο βαθιά πολιτικό, όπου ο ρατσισμός υφέρπει έναντι όποιου είναι αδύναμος. Στον “Πρόσφυγα”, οι λευκοί υπηρέτες σνομπάρουν τους μαύρους και οι μαύροι τους Πολωνούς μετανάστες, και μας δείχνει πως η αμορφωσιά και η εξουσιά σε οδηγούν στο να πατήσεις κυριολεκτικά κάτω αυτόν που θεωρείς κατώτερο.

Σε όλα τα διηγήματα κυριαρχεί η μητρική φιγούρα, ναρκισιστική, καθηλωμένη στις βεβαιότητες της αμάθειας, του κουτσομπολιού, αλλά ταυτόχρονα δυναμική, που τα «ξέρει όλα» και τα αναλαμβάνει όλα, και ταυτόχρονα καταπιέζει τις ζωές όλων των γύρω, κυρίως των παιδιών της. Μια μητέρα που ακόμα και όταν τους οδηγεί όλους στον θάνατο, προσπαθεί ακόμα να σώσει το τομάρι της. Τι μου θυμίζει, τι μου θυμίζει...

Νομίζω πως το άλτερ ίγκο της ίδιας της Ο' Κόνορ το είδα σε ένα διήγημα που στα ελληνικά έχει τον ατυχή τίτλο «Ευτυχές γεγονός» και στα αγγλικά τον ευφυή «A stroke of good fortune”. Η Χούλγκα, η κόρη, έχει σπουδάσει φιλοσοφία κι είναι άθεη, και έχει ένα ξύλινο πόδι και πρόβλημα στην καρδιά και για αυτό δεν μπορεί να είναι σε ένα πανεπιστήμιο μακριά, αλλά παραμένει με την ελεγκτική μάνα της. “Μέχρι που…”

Αυτό το «μέχρι που…» είναι το αξεπέραστο στα διηγήματα αυτά. Η Φλάνερι είναι σπουδαία στυλίστρια του λόγου, και σε πολλά σημεία θυμίζει Φώκνερ η χρήση της γλώσσας (για αυτό είναι και τόσο δύσκολη στη μετάφραση), και μεγάλη ψυχογράφος, όμως το βασικό ατού των διηγημάτων της είναι το τουίστ. Ό,τι διεστραμμένο, βίαιο, ακραίο και γκροτέσκο κι αν βάλεις με τον νου σου, αυτή έχει στο μυαλό της κάτι ακόμα χειρότερο.

Τυπικά η Φλάνερι ο Κόνορ, με τις ρατσιστικές ιδέες της, και τον καθολικισμό της, τη μανία της με τη «θεία χάρη» και πως «μας αφορά σε έναν μοντέρνο κόσμο», θα έπρεπε να μου είναι απεχθής. Αντιθέτως τη θεωρώ πολύ σπουδαία συγγραφέα, χωρίς φυσικά να της βρίσκω δικαιολογίες για όλα αυτά που γράφει στις επιστολές της. Εξάλλου από τα πιο τρυφερά και ταυτόχρονα κακοποιητικά διηγήματά της είναι το «Ψεύτικος αράπης», “the artificial niger”, ένα τερατώδες μνημείο της ανθρώπινης αμορφωσιάς και της ανασφάλειας που προκαλεί, της «ομάδας» που δημιουργεί απέναντι στο τέρας που είναι ο Άλλος.


                   Κατερίνα Μαλακατέ


"Σπάνιο να σου τύχει καλός άνθρωπος", Flannery O' Connor, μτφ. Ρένα Χατχουτ, εκδ. Αντίποδες

5 σχόλια:

  1. Μιχαλης Πετρελης23/6/25, 4:55 μ.μ.

    https://minfin.gov.gr/ypourgeio/politiki-igesia/ypourgos-ethnikis-oikonomias-kai-oikonomikon/
    φ(x) = ∫d³p[A(p)exp⁻ⁱᵖˣ + A*(p)expⁱᵖˣ]:
    Ομως, κυριε υπουργε Οικονομικων,
    το βαρος της μετατροπης δεν το σηκωνουν τα εκθετικα, που ειναι οι λυσεις της εξισωσης Klein-Gordon,
    αλλα οι συντελεστες Α.
    Γι' αυτοι κι αυτοι - αγανακτισμενοι απο την αδικια - μετατρεπονται σε
    τελεστες δημιουργιας και καταστροφης
    🇬🇷Λαος ενωμενος
    Χωρος του Fock εγγυημενος
    Δεν εχει α, και ου
    Ετσι γ η ΚΘΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος23/6/25, 10:33 μ.μ.

    https://www.phys.uoa.gr/
    Συγγνωμη, Γιαννη. Επεται ο Τιμωρος
    Ρε λαμογια του Φυσικου Αθηνας,
    τι σας ρωτησα,
    ξεγυρισμενες κοτες;
    Να πατε 3 τριτη λυκειου
    Ερωτηση προς Φυσικους νετα σκετα
    Δευτερη Κβαντωση
    Μαθηματικη προσεγγιση
    Εισαγωγη
    Ενδεικνυται, κυριε Landau,
    ο συμβολισμος του Diraq
    ⟨nᵢ|m⟩ = ; 👈
    Διαρκεια εξετασης: 3 ωρες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος23/6/25, 10:36 μ.μ.

    🇺🇸Θαστοκοψο Αποτηριζα
    vs Λεωνιδα Κομνηνου (1926)
    Ο Τιμωρος
    cia.gov

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μιχαλης Πετρελης23/6/25, 11:06 μ.μ.

    https://totheatro.blogspot.com/2018/11/15-2510.html?sc=1750708746911&m=1#c8472300193454633338
    Συνοδευομενη, θα το πιω το ποτο
    Αθανασια Γευομουνα Κομνηνου
    Παιδαγωγικο Αθηνας
    Αρτεμισιου 26
    Χαλανδρι
    210 - 6819204
    Τιμωρος: Δεν τονισα το υ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος23/6/25, 11:45 μ.μ.

    - Η κοπελα του Λεωνιδα Κομνηνου εχει σχεση με τον Πετρο
    Ειπε:
    Θα φτιαξουμε τη ζωη μας απο την αρχη
    Λεωνιδας Κομνηνος:
    Κι ο Πετρος χωρις φρενα μας αρκει
    icct.nl

    ΑπάντησηΔιαγραφή