Η
Κίρκη είναι το εκτενέστερο κεφάλαιο του Οδυσσέα. Περίπου 180 σελίδες. Το
κεφάλαιο είναι γραμμένο σε θεατρική μορφή και αυτό έχει τα καλά του και τα κακά
του. Το θετικό είναι ότι ύστερα από την συμπύκνωση του λόγου που συναντήσαμε
στα Βόδια του Ήλιου, κάθε λευκό κομμάτι σελίδας μοιάζει να είναι σαν
καλοκαιρινές διακοπές για το μυαλό! Επίσης, η παιγνιώδης και ερεθιστική διάθεση
της πλοκής, ενισχύει αυτήν την εντύπωση. Το αρνητικό (για μένα, μακάρι να βρω
και υποστηρικτές) είναι ότι δεν συμπαθώ καθόλου τα θεατρικά κείμενα, νιώθω μια
δυσανεξία προς αυτά, τα θεωρώ ατελείς μορφές λόγου. Κυρίως με ενοχλούν οι
ατελείωτες παρενθέσεις που μοιάζουν να προοικονομούν την συμπεριφορά και την
στάση του ήρωα, μια τεχνική που δεν εκτιμώ διόλου στον γραπτό λόγο. Βέβαια, ο
Τζόυς είναι η μεγαλειώδης εξαίρεση που επιβεβαιώνει περίτρανα τον κανόνα (μου).
Εδώ
ο Τζόυς πυροδοτεί έναν ανεξέλεγκτο κόσμο φαντασίας με ένα κόντό φιτίλι
πραγματικότητας. Βρισκόμαστε στην Νυχτερινή Πόλη, την περιοχή με τους οίκους
ανοχής, όπου ο Μπλουμ καθώς την διασχίζει επιστρέφοντας στο σπίτι, βλέπει τον
Στέφανο να κινείται στην περιοχή και σχεδόν αθέλητα τον ακολουθεί. Θα τον χάσω. Τρέχα. Γρήγορα. Καλύτερα να περάσω απέναντι
εδώ. Μετά τις πρώτες 4-5 σελίδες που παρουσιάζεται το σκηνικό με τους
οίκους ανοχής, τις πόρνες στις πόρτες και τους διάφορους πελάτες τους, ο Μπλουμ
κυριαρχείται απόλυτα από το υποσυνείδητό του και γίνεται το υποχείριο μιας
αλλοπρόσαλλης παραισθητικής ένωσης, σαν να είναι το θύμα μιας διανοητικής
σαδομαζοχιστικής σχέσης. Και φυσικά, υποσυνείδητο χωρίς σεξ, τι σόι
υποσυνείδητο είναι! Ο Έλμαν ερμηνεύει την απόφαση του Τζόυς να επιλέξει το
συγκεκριμένο σκηνικό, ως εξής: Ακολουθώντας την
μακρά σειρά των ομηρικών σχολιαστών, οι οποίοι ερμήνευσαν με ηθικούς όρους το
άντρο της Κίρκης σαν χώρο πειρασμού, όπου αναδύονται τα ζωώδη ένστικτα των
ανδρών, ο Τζόυς αποφάσισε να χρησιμοποιήσει ως σκηνικό του την περιοχή του
Δουβλίνου με τα κόκκινα φανάρια.
Σε
ένα υποσυνείδητο έχει λόγο το καθετί. Μιλούν οι καρέκλες, το σαπούνι, οι
γλάροι, το πιάνο, οι καμπάνες, τα πάντα. Κυρίως όμως μιλάει ο άνθρωπος που
κυριαρχείται από αυτό, δεν μπορεί να κρύψει τίποτα, δεν μπορεί να του
επιβληθεί, αυτή τη φορά νιώθει ευάλωτος και αδύναμος. Ο Μπλουμ των έντεκα
προηγούμενων κεφαλαίων, ο κυρίαρχος και συνειδητοποιημένος Μπλουμ, σε αυτό το
κεφάλαιο διαλύεται και σκορπίζεται, και ο αναγνώστης με υπομονή μαζεύει τα
κομμάτια του για να προσθέσει ένα ακόμα ψηφιδωτό στην εικόνα του αγαπημένου του
ήρωα! Η αθώα Ναυσικά του 13ου κεφαλαίου γίνεται εδώ πόρνη εξαιτίας του Μπλουμ
και παρά τις αρνήσεις του τελευταίου.
ΓΚΕΡΤΥ: Με ό,τι έχω και δεν έχω σε σένα κι εσύ. (Μουρμουρίζει)
Εσύ το έκανες αυτό. Σε μισώ.
ΜΠΛΟΥΜ: Εγώ; Πότε; Ονειρεύεσαι. Ποτέ δε σε είδα.
ΓΚΕΡΤΥ: (Στον Μπλουμ) Όταν είδες όλα τα μυστικά του βρακιού του
πισινού μου. (Πιάνει το μανίκι του, μυξοκλαίγοντας) Βρομερέ παντρεμένε άνρθωπε!
Σε αγαπώ που μου το έκανες αυτό.
ΜΠΛΟΥΜ: Μη γίνεσαι σκληρή, νοσοκόμα! Όχι!
ΜΠΕΛΛΟ: (Στραμπουλώντας) Ακόμη μια φορά!
ΜΠΛΟΥΜ: (Ουρλιάζει) Ω, η κόλαση η ίδια! Κάθε νεύρο στο κορμί μου
πονάει σαν τρελό!
ΜΠΕΛΛΟ: (Φωνάζει) Ωραία, μα τον πισωγλέντη στρατηγό! Αυτά είναι
τα καλύτερα νέα που άκουσα αυτές τις έξι βδομάδες. Άρπα τη, μη με κάνεις να
περιμένω, π' ανάθεμά σε! (Τη χαστουκίζει στο πρόσωπο).
ΜΠΛΟΥΜ: (Κλαψουρίζοντας) Με χτυπάς. Θα το πω...
ΜΠΕΛΛΟ: Κρατάτε τον, κορίτσια, μέχρι να κάτσω οκλαδόν επάνω του.
Αυτό το επειδόσιο απηχεί τον Σάχερ Μαζόχ και το βιβλίο του “Η
Αφροδίτη με την γούνα” που ο Τζόυς γνώριζε καλά. Παρότι ο Τζόυς ακολούθησε την πηγή
εκ του σύνεγγυς, προχώρησε σε δυο βασικές τροποποιήσεις. Κατ' αρχάς η δική του
εκδοχή του Σάχερ Μαζόχ παραπέμπει στο βαριετέ. Και δεύτερον, οι μαζοχιστικές
φαντασιώσεις του Μπλουμ εξελίσσονται στο υποσυνείδητό του: μέμφεται τον εαυτό
του και τον παρουσιάζει χειρότερο απ' ό,τι είναι, διότι έχει πλήρη συνείδηση
ότι στην πραγματικότητα έχει κάνει υπερβολικά πολλές υποχωρήσεις.
Ο Μπλουμ μέσα στο υποσυνείδητό του φέρεται προστατευτικά απέναντι
στον επαναστατημένο νεαρό, τον Στέφανο. Αν και στην αρχή του κεφαλαίου, μια
νεαρή πόρνη, η Ζωή, τον ρωτά:
ΖΩΗ: (Καχύποπτα) Δεν είστε ο πατέρας, έτσι;
ΜΠΛΟΥΜ: Όχι εγώ.
...στην συνέχεια “αναιρεί” αυτή του την δήλωση μέσω των
προστατευτικών κινήσεων απέναντι στον Στέφανο (τον παροτρύνει να μην πίνει
πολυ, να φάει κάτι, κτλ). Αυτή η προστασία φθάνει στην κορύφωσή της μαζί με την
κορύφωση του κεφαλαίου, όπου ο Στέφανος απειλείται από έναν στρατιώτη ο οποίος
πιστεύει ότι πρόσβαλε την κοπέλα του. Ο
Τζόυς χρησιμοποιεί υπέροχα και το γεγονός ότι μετά τον Πόλεμο των Μπόερς
διάφοροι στρατιώτες έβρισκαν παρηγοριά στις αγκάλες της Νυχτερινής Πόλης.
Μάλιστα, εκείνη την εποχή ο Γκόγκαρτι (ο Μπακ Μάλλιγκαν του Οδυσσέα) είχε
δημοσιεύσει ένα ποίημα γεμάτο συναισθηματισμό για τους ήρωες του πολέμου, που
οι πρώτες λέξεις κάθε στίχου όμως σχημάτιζαν την ακροστιχίδα “Θα βρουν δουλειά
οι πόρνες”, πράγμα που ήταν αρκετό για να κλείσει η εφημερίδα, όπως μας
πληροφορεί ο Έλμαν. Μαζί με την μετέωρη προσβολή προς την κοπέλα του, ο
στρατιώτης θίγεται για την ακόμα μεγαλύτερη προσβολή προς τον βασιλιά του.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ: [...] (Χτυπάει ελαφρά το κούτελό του) Αλλά μέσα εδώ
είναι που πρέπει να σκοτώσω τον ιερέα και τον βασιλιά.
[...]
ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΚΑΡ: (Ελευθερώνεται και βγαίνει μπροστά) Τι είναι
αυτά που λες για τον βασιλιά μου;
[...]
ΣΤΕΦΑΝΟΣ: [...] Καταλαβαίνω την άποψή σου, αν και εγώ δεν έχω ο
ίδιος βασιλιά προς το παρόν. [...] Εσύ πεθαίνεις για την πατρίδα σου. [...] Όχι
ότι σου το εύχομαι. Αλλά εγώ λέω: Ας πεθάνει η πατρίδα μου για μένα.
[...]
ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΚΑΡ: [...] Θα του τσακίσω το σβέρκο οποιανού γαμιά
πει μια λέξη για τον γαμημένο μου βασιλιά.
Σ' αυτό το σημείο ο Τζόυς ανακαλεί ένα αληθινό περιστατικό όπου ο
Μπλέηκ έδιωξε
δυο στρατιώτες από τον κήπο του παρ' όλες τις διαμαρτυρίες τους ότι ως
στρατιώτες του βασιλιά δεν έπρεπε να έχουν τέτοια μεταχείριση. Τους αποκρίθηκε
ή φέρεται ότι τους αποκρίθηκε, “Ο διάβολος να τον πάρει τον βασιλιά”. Μπλουμ και
Στέφανος αντιτάσσονται στην σκληρότητα με την καλοσύνη, ο Στέφανος με την
διανοητική του υπεροχή (Αυτός προσβάλλει την νοημοσύνη μου) και ο Μπλουμ με την σθεναρή
απόρριψη της σκληρότητας και της βίας (βλέπε Κύκλωπες). Αυτό είναι σταθερό
μοτίβο στο βιβλίο του Τζόυς και έχει σαφώς την πηγή του στον Μπλέηκ (Αυτή είναι η
κεντρική ιδέα του Μπλέηκ για την άλωση της τυραννίας με όπλο τη φαντασία). Σύμφωνα με τα
λόγια του Έλμαν, ο Τζόυς, ο Στήβεν και ο Μπλουμ συμμερίζονται τη φιλοσοφία της
παθητικότητας στην δράση, της ενεργητικότητας στη σκέψη και της εμμονής στις
πεποιθήσεις.
Κάπου το έχω ξαναπεί αυτό αλλά δεν βλάπτει μια επανάληψη. Η
καλύτερη ανάγνωση του Οδυσσέα είναι πάντα η δεύτερη! Τα περισσότερα κεφάλαια
του Οδυσσέα τα διάβασα δύο φόρες και πάντα ένιωθα μια μικρή αποκάλυψη. Μια
αίσθηση ότι η λογοτεχνία του Τζόυς ξεδιπλώνει τα θέλγητρά της πολύ καλύτερα
έτσι. Μια συνωμοσία, ένα μασονικό νεύμα ανάμεσα σε μένα (τον αναγνώστη) και στο
μεγάλο Διδάσκαλο που επιβεβαιώνει την βαθιά μας ένωση και αφήνει όλους εκείνους
τους τεμπέληδες της μιας φοράς, έξω από τη μέθεξη. Η δεύτερη ανάγνωση κάνει τις
συνδέσεις καθαρότερες, την ενόραση βαθύτερη και την διασκέδαση απόλυτη! Σε ένα
πισωξεφύλλισμα της Κίρκης, ο Μπλουμ φαντάζεται τον πατέρα του να του λέει:
ΡΟΥΝΤΟΛΦ: (Αυστηρά) Κάποια νύχτα θα σε κουβαλάνε σπίτι μεθυσμένο
σαν σκυλί έτσι που ξοδεύεις τα ωραία σου λεφτά.
Αυτό το απόσπασμα ήταν πολύ στην αρχή και ήταν σχεδόν αδύνατο να
το θυμάμαι μετά από 180 σελίδες ψυχεδελικών φαντασιώσεων. Όταν όμως στο τέλος
του κεφαλαίου, ο μεθυσμένος Στέφανος εμπλέκεται σε καβγά με τους στρατιώτες για
τις προσβολές στην νεαρή πόρνη και τον βασιλιά, ο Μπλουμ βρίσκεται εκεί σαν
στοργικός πατέρας που θέλει να τον προστατεύσει.
ΜΠΛΟΥΜ: (Τρέχει στον Στέφανο) Έλα μαζί μου τώρα πριν συμβεί κάτι
χειρότερο. Να το μπαστούνι σου.
Ο Στέφανος δέχεται τελικά μερικές γροθιές και κείτεται στο δρόμο
μεθυσμένος, με τον Μπλουμ να τον φροντίζει και να ετοιμάζεται να τον πάει
σπίτι. Ακριβώς εκείνη την στιγμή, η τελευταία φαντασίωση που περνά από το μυαλό
του Μπλουμ είναι ο νεκρός (μόλις 11 ημερών) γιος του Ρούντυ, ο γιος που δεν
απέκτησε ποτέ και μοιάζει να αντικαθιστά αυτόν τον ρόλο ο νεαρός Δαίδαλος.
Η Κίρκη είναι ένα θεσπέσιο κεφάλαιο που σε πολλούς ενδεχομένως να
φανεί και γελοίο. Άλλωστε, από το θεσπέσιο μέχρι το γελοίο δεν είναι παρά ένα βήμα. Σίγουρα όμως μέσα
στα πάμπολλα ετερόκλητα περιστατικά του, γεννάται η ίδια η ουσία του Οδυσσέα, η
αποτίναξη της σκληρότητας και η νίκη της καλοσύνης. Η συνειδητοποίηση του
ανθρώπου. Η συνειδητοποίηση του εαυτού μας.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ: (Απότομα) Αυτό που πήγε μέχρι το τέλος του κόσμου για
να μη διασχίσει τον εαυτό του. Θεός, ήλιος, Σαίξπηρ, ένας περιοδεύων εμπορικός
αντιπρόσωπος, έχοντας αυτός ο ίδιος διασχίσει στην πραγματικότητα τον εαυτό
του, καθίσταται ο ίδιος ο εαυτός.
Αχ Μαραμπού μας έχεις στοιχειώσει με τον Οδυσσέα, το είχα διαβάσει κάποτε ως νέα (με μεγάλη προσπάθεια και όχι σε καλή μετάφραση) και τώρα το παιδεύω εδώ και καιρό με την μετάφραση του Ανευλαβή. Το έργο είναι ογκόλιθος όχι μόνο κυριολεκτικά. Πάντως το διαβάζω το αφήνω τελειώνω κάτι άλλο και πάλι από την αρχή είναι λογικό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣουμέλα
Καλησπέρα Σουμέλα,
Διαγραφήχαίρομαι που συνεχίζεις. Νομίζω ότι χρειάζονται και μερικές παύσεις, αρκεί να μην σε βγάζουν εκτός κλίματος. Το βιβλίο είναι μεγάλο, μπορεί να δουλεύεις πολλές ώρες και να μην έχεις κουράγιο μετά, κτλ. Μετά την πρώτη ανάγνωση, πιστεύω ότι θα ανατρέχεις κατά καιρούς πάλι πίσω στα κεφάλαια και θα αντλείς ακόμα περισσότερη ευχαρίστηση.
Δε θυμάμαι αν στο έχω ξαναπεί, αλλά προσπάθησε να διαβάσεις ένα κεφάλαιο για δεύτερη φορά, το πιο εύκολο ή αυτό που σου άρεσε περισσότερο, θα το δεις με εντελώς άλλη ματιά. Δοκίμασέ το κάποια στιγμή! :)
..και για να αντιμετωπίσει την Κίρκη επινόησε τα κουάρκ.
ΑπάντησηΔιαγραφή"three quarks for Muster Mark" παρακαλώ.
παλιό το κόλπο. να πιασε?
δύσκολο, αν κρίνουμε απ την αγρύπνια (όλων) των Φίννεγκαν..
Εντυπωσιακό! Έψαξα την λέξη quarks (https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%BF%CF%85%CE%AC%CF%81%CE%BA) και εντυπωσιάστηκα! Δεν έχω διαβάσει ακόμα την Αγρύπνια αλλά την έχω ξεφυλίσσει πολλές φορές και έχω θαυμάσει τα εύηχα και υπέροχα λογοπαίγνια. Η Μις Γουήβερ έλεγε για την Αγρύπνια ότι είναι ένα εργοστάσιο λογοπαιγνίων! Σαφώς είναι ένα βιβλίο που έχει επηρεάσει πολλούς (ο Φίλιπ Ντικ το είχε κάπως σαν Βίβλο), απ' ό,τι φαίνεται και επιστήμονες!
ΔιαγραφήΌμως, δυστυχώς, δεν κατάλαβα τον συλλογισμό του σχολίου σου. Τι ακριβώς εννοείς; Αν εννοείς κάτι.
ξεφυλλίσει*
Διαγραφήνομίζω ότι δεν εννοώ κάτι..πέραν της επιρροής του (και) σε μη λογοτεχνικά πεδία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕ ναι λοιπόν τελείωσε !!!! Το τελείωσα πριν περίπου 1 μήνα. ( I did it, Victory dance etc) Άργησα να το σχολιάσω γιατί τώρα είδα την ανάρτηση. Σκέψεις (αν και πολύ νωπές και χωρίς 2η ανάγνωση ) εδώ : https://www.goodreads.com/review/show/1566610569
ΑπάντησηΔιαγραφήΦαίη
Γιούχουουου!! Μπράβο Φαίη, μπράβο! :)
ΔιαγραφήΚαλά τα έγραψες. Δεν χρειάζονται ούτε 3 ούτε 5 αστέρια, ο Οδυσσέας είναι όλο το σύμπαν (της σύγχρονης λογοτεχνίας)! Παρά τις δυσκολίες, ελπίζω να σου άφησε ωραία γεύση. Σίγουρα θα ξαναδιαβάζεις στο μέλλον κάποια κεφάλαιά του, και θα σου φανούν πολύ πιο συναρπαστικά, στο υπογράφω. Ευχαριστώ που μου κράτησες παρέα στην ανάγνωση! Είμαι στην Πηνελόπη, το τελειώνω και εγώ. Και ήδη σκέφτόμαι με παραίτηση ποιο βιβλίο θα μπορούσε να το ακολουθήσει στην αναγνωστική μου ρουτίνα, το οποίο να μην φανεί μπροστά του, απελπιστικά μέτριο...
Καλή συνέχεια!
Εγώ σ' ευχαριστώ για τις εξαιρετικές αναρτήσεις! Με εξέπληξε πολύ η Πηνελόπη. ( και όλος ο Οδυσσέας γενικότερα ) Σίγουρα θα ανατρέξω ξανά σε κάποια κεφάλαια στο μέλλον. Πραγματικά τον Οδυσσέα τον θεωρώ αναγνωστική εμπειρία που δεν μπορεί να μετρηθεί με αστεράκια. Όσο για το επόμενο βιβλίο πραγματικά θεωρώ ότι στάθηκα απίστευτα τυχερή στις βιβλιοεπιλογές μου φέτος :D Τα επόμενα μου βιβλία ήταν το Confiteor & το Η Βουή και η Μανία. Βέβαια μετά από αυτά τα 3 θεώρησα ότι αποκλείεται να σταθώ και στο 4ο τόσο τυχερή και ξεκίνησα έναν ανάλαφρο Harry Potter :P
ΔιαγραφήΚαλή συνέχεια και σε σένα!