8/11/10

Ο Άγγελος της Πείνας



Μέσα σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα διάβασα δυο βιβλία που έχουν να κάνουν λίγο ως πολύ με το ίδιο θέμα, την αριστουργηματική «Πείνα» του Κνουτ Χάμσουν και τώρα το «Ο Άγγελος της πείνας» της Χέρτα Μύλερ. Αν και ο παραλληλισμός μοιάζει λίγο ασεβής, και τα δυο κατόρθωσαν να με κάνουν να βλέπω εφιάλτες τα βράδια. Βιβλίο άλλο της συγγραφέως δεν έχω διαβάσει, σε τούτο δω όμως κατόρθωσε το πρωτογενές υλικό που είχε να το ζωντανέψει με έναν φρικαλέο αν και καθαρά γυναικείο τρόπο, συνδύασε την ποιητικότητα με την αθλιότητα.

Το μυθιστόρημα μιλά για ένα νεαρό ομοφυλόφιλο Γερμανό που μένει στη Ρουμανία στο τέλος του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, τότε που το Σοβιετικό καθεστώς εκτοπίζει όλους τους Γερμανούς επί Ρουμανικού εδάφους από 17 έως 45 ετών σε στρατόπεδο καταναγκαστικών έργων. Παρακολουθούμε στην αρχή έναν νέο που σχεδόν χαίρεται που θα φύγει από την στενότητα του περιβάλλοντός του που δεν τον αφήνει να εκφραστεί ως ομοφυλόφιλος να φτάνει στα απώτατα σημεία της εξαθλίωσης και της πείνας, να χάνει, όπως και όλοι οι άλλοι, την ταυτότητά του, πόσο μάλλον τη σεξουαλικότητά, να καταλήγει σε ένα μοναδικό συμπέρασμα:
μια φτυαριά = 1γρ. ψωμί.
«Ο Άγγελος της Πείνας» είναι ένα βασανιστικό βιβλίο, σε βυθίζει στη μιζέρια του μα ταυτόχρονα σε αφήνει να εξυψωθείς. Όπως όλα τα βιβλία που φέρνουν την κάθαρση.



5 σχόλια:

  1. Ομολογώ ότι πριν το Νόμπελ η συγγραφέας μού ήταν παντελώς άγνωστη. Έχω διαβάσει ότι ο "Άγγελος της πείνας" θεωρείται το αριστούργημά της και ότι συν τοις άλλοις πρόκειται για ένα μυθιστόρημα έντονα γλωσσοπλαστικό,με σύνθετο,πολυσχιδές ύφος.Αυτό βέβαια δεν ξέρω κατά πόσο διαφαίνεται στο μετάφρασμα...

    Καλό το εξώφυλλο,διακριτικό(δεν θα άντεχα να δω π.χ. έναν γυμνό αποστεωμένο κρατούμενο!),αλλά αυτή η κόκκινη στάμπα του Νόμπελ,ρε παιδί μου...μπλιαχ! Εμπόριο, τι να πεις!..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ...το τελευταίο καιρό (..) έχω αρκετές αϋπνίες, το μόνο που χαίρομαι είναι ότι έχω καιρό να δω εφιάλτες, δεν συνιστάται στην περίπτωση μου..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τέτοια βιβλία, νομίζω, απαιτούν κάποια προετοιμασία για να τα διαβάσει κανείς... Αν είναι να μου φέρουν αϋπνίες... ή εφιάλτες (!) θα τα αποφύγω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εμένα μου άρεσαν πολύ " Οι μετέωροι ταξιδιώτες" της ίδιας..το συγκεκριμένο είναι στην ατέλειωτη λίστα με τα προσεχώς..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Johnny ούτε κι εγώ την ήξερα πριν το Νόμπελ... Η στάμπα όντως άθλια.

    Mike και Roadartist, πάντως εγώ είχα παρενέργειες στον...ύπνο.

    No14ME εμένα να δεις πόσο μεγάλη είναι η λίστα με τα προσεχώς. Είπαμε δε φτάνει μια ζωή, ο,τι προλάβουμε....

    ΑπάντησηΔιαγραφή