11/9/10

Πωλείται μαγαζί γωνία

Διαβάζω τις τελευταίες μέρες ένα από τα ευπώλητα της εποχής, ένα διεθνές μπεστ σελερ κι ειλικρινά η ανάγνωση με κάνει περισσότερο να θλίβομαι, παρά να έχω χαρά. Πρόκειται για μια συγκινητική ιστορία, ένα εξαιρετικό πρωτογενές υλικό, που στα χέρια ενός… Σαραμάγκου θα μπορούσε να γίνει σπουδαίο. Κι όμως η γραφή καταφέρνει να το ευτελίσει, να το καταδικάσει σε περιγραφές της…μπιγκόνιας και την προσθήκη «ελληνικών» λέξεων για το φολκλόρ του πράγματος. Το εξώφυλλο δεν ψεύδεται, είναι όντως ένα βιβλίο ιδανικό για την παραλία.

Για μένα ούτε για κει. Πώς το ψεύτικο γίνεται αληθινό, πως το ευτελές μεταφράζεται σε πωλήσεις και το σημαντικό όχι, πάντα μου διέφευγε ως σύλληψη. Δεν είναι θέμα ευφυΐας του ευρύτερου αναγνωστικού κοινού, φυσικά. Είναι θέμα μάρκετινγκ λοιπόν, κι αν ναι, γιατί να μην προμοτάρεις το σημαντικό; Είναι θέμα ευκολίας, μαζικότητας, τί; Γιατί οι άνθρωποι που δεν μπορούν να γράψουν κατακλύζουν τις λίστες με τα πιο πολυδιαβασμένα; Γιατί αυτοί που δεν μπορούν να τραγουδήσουν πωλούν τα πιο πολλά σι ντι (εδώ γελάνε, ευτυχώς. Το τι έχω ευχαριστηθεί που τα… χιτ των ελληνίδων απολύτων σταρ κρέμονται για πρώτη ακρόαση στα περίπτερα, συνοδευόμενα από ένα περιοδικό για να μειωθούν οι φόροι, όπως ακριβώς οι τσόντες, δε λέγεται….) Δεν είμαι πολύ των εικαστικών τεχνών, η ζωγραφική και η γλυπτική με δυσκολεύουν κι έτσι δεν μπορώ να ξέρω τί γίνεται εκεί. Φαντάζομαι πως λόγω έλλειψης μαζικότητας τα πράγματα θα είναι καλύτερα.

Η τέχνη γεννάται από τις ανάγκες της κοινωνίας ή από την ανάγκη του ατόμου; Κάποτε ήμουν κάθετη σε αυτό. Η τέχνη γεννιέται μια νύχτα από τη φαντασία, μόνο για την τέχνη, για το άτομο που είχε την έμπνευση. Τώρα μεγαλώνω. Καταλαβαίνω τις ανάγκες των καιρών, την έλλειψη από μέρους μου θάρρους να παραδεχτώ το αυτονόητο, πως κι εγώ προσαρμόζομαι σε αυτούς τους καιρούς. Ξεκίνησα να γράφω πεζά, γιατί η ποίηση δεν πουλάει, άλλωστε.

Δεν είναι κακό το πούλημα. Αρκεί στην τιμή να μην περιλαμβάνεται και η ζωή σου

9 σχόλια:

  1. Αγαπητή Κατερίνα, γιατί δίστασες να μας πεις και τον τίτλο ώστε να το αποφύγουμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Προς Θεού δε δίστασα, είναι "Το νησί".... Απλά δεν το έχω τελειώσει ακόμα και δεν έχω ολοκληρωμένη άποψη. Η ανάρτηση μου βγήκε αυθόρμητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ώστε 'μάπα' το καρπούζι.... μετά συγχωρήσεως... και έλεγα να του ρίξω μια ματιά... καλημέρα Κατερίνα... θα περιμένω τη τελική σου άποψη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου, αγαπητή Κατερίνα. Αν δεν βαριέσαι ρίξε μια ματιά και στη δική μου ανάρτηση Δυστυχώς, όταν μιλώ με φίλες μου, είναι τόσος ο ενθουσιασμός τους που...διστάζω να φέρω αντίρρηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κατερίνα,ούτε εγώ είχα καταλάβει για ποιο λες,διότι ούτε διαβάζω ούτε καν παρακολουθώ τις λίστες των "ευπώλητων".Τι λέξη κι αυτή παρεμπιπτόντως,ας πετάξει κανείς ένα παπούτσι στον Μπαμπινιώτη(αυτός την εισηγήθηκε ή κάνω λάθος; Μην το φάει τζάμπα το υπόδημα ο άνθρωπος...!!!)
    Μια φίλη μου ενθουσιάστηκε με αυτό το μπεεε-σέλερ(δικός μου νεολογισμός=βιβλίο που κάνει θραύση στα κοπάδια,αμ πώς,μόνο ο Μπαμπινιώτης θα κάνει χαριτωμενιές;) και είμαι σίγουρος πως θα κατακρίνει έντονα την ειρωνεία μου κατηγορώντας με ότι χλευάζω πρωτού διαβάσω.Και για χιλιοστή φορά ρωτάω: Μετά απ'όσα γράφεις εσύ και η αναγνώστρια,αξίζει να χάσω το χρόνο μου; Αξίζει γενικώς να χάνει το χρόνο του κανείς ώστε να έχει....ΑΠΟΨΗ για τα λογοτεχνικά επίκαιρα και τις αναγνωστικές μόδες της εποχής; Ήδη θρηνώ τα αριστουργήματα που δε θα προλάβω να διαβάσω,διότι απλούστατα θα με προλάβει ο θάνατος,λυπούμαι ακόμα και για τους ελάσσονες,αλλά αξιόλογους συγγραφείς που ποτέ δε θα γνωρίζω,ακόμα και για τους σπουδαίους ποιητές και πεζογράφους που θα γεννηθούν όταν εγώ δε θα υπάρχω,γιατί λοιπόν να κλαίω και τις πεταμένες ώρες που ξοδεύτηκαν σε έναν Κώδικα Ντα Βίντσι,σε ένα Νησί και δεν ξέρω κι εγώ σε τι άλλο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εμένα πολύ με αρέσουν τα "ευπώλητα" ως λέξη. Μου θυμίζει κάτι κακό και δυσάρεστο.

    Σοβαρά, τώρα το διάβασα γιατί είδα μια εκπομπή του Στ. Θοδωράκη για τη Σπιναλόγκα, με αφορμή το βιβλίο, που με ιντριγκάρισε. Προφανώς έκανα λάθος. Ποτέ δεν διαβάζω βιβλία χάριν... ενημερώσεως. Κι εγώ θρηνώ αυτά που δεν θα προλάβω στο διάστημα της ζωής μου να διαβάσω.

    Την ανάρτηση για το βιβλίο θα τη μαγειρέψω... σε λίγο. Ναι, επιτέλους το τελείωσα. Δεν είχα σκοπό να σας το βάλω κουίζ, βρε ποιό είναι, βρε ποιό είναι....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ααα,κατάλαβα τι εννοείς,έτσι μου αρέσει και μένα!!! Ωραίο το κουίζ όμως,έστω και ερήμην σου....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Χαίρομαι να σας ρποσφέρω ώρες δημιουργικού παιχνιδιού :-P

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ρίξε μια ματιά και σ αυτό το μαγαζί http://stellasliterarybistro.com/Contest.htm
    έχει εκπτώσεις, όλα στο κόστος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή