Μεγάλωσα κι
όμως ακόμα να καταλάβω τί με κάνει να ξετρελαθώ με ένα βιβλίο και τί να βαρεθώ.
Δε μιλάω φυσικά για τα βασικά, ξέρω πια πως χαζοί διάλογοι για να φουσκώνουν οι
σελίδες μιας ροζουλί ιστορίας αγάπης δεν μου κάνουν, πολλές φορές βαριέμαι και
με τα αντρικά ευπώλητα, αστυνομικά και κατασκοπικά. Από κει και μπρος το χάος∙
διαβάζω «δύσκολα» βιβλία που μου βγαίνουν απνευστί, «παγκόσμια αριστουργήματα» που μου φαίνονται
αφόρητα κλισέ, δεν καταφέρνω να τελειώσω βιβλιαράκια της μοδός, κι άλλοτε πάλι
τριγυρνάω με ένα τούβλο 1200 σελίδων στο χέρι και το ευχαριστιέμαι. Παλιά πίστευα
πως έχει να κάνει με τη διάθεσή μου και μόνο. Έπειτα άρχισα να βαυκαλίζομαι,
όσο πιο πολύ διαβάζω τόσο οι σαχλαμάρες με κάνουν να βαριέμαι και με
ενδιαφέρουν τα σημαντικά. Ναι, εντάξει, παίζουν ρόλο κι αυτά, πιο πολύ όμως
μετράει η σχέση που αναπτύσσω με το βιβλίο.
Τους τελευταίους μήνες ήμουν στη χειρότερη διάθεση που μπορεί να φανταστεί άνθρωπος. Δεν ευχαριστιόμουν τίποτα, έπεφτα από υπερδιέργερση σε αδράνεια και μετά ξανά από την αρχή, πότε έγραφα σα μανιακή, πότε τίποτα για μέρες. Όμως οι αναγνωστικές μου προτιμήσεις δε διαταράχθηκαν, διαβάζω ακόμα πολύ κι έχω την αίσθηση πως μόνον τότε ξαναγίνομαι αυτό που ήμουν πριν.
Τους τελευταίους μήνες ήμουν στη χειρότερη διάθεση που μπορεί να φανταστεί άνθρωπος. Δεν ευχαριστιόμουν τίποτα, έπεφτα από υπερδιέργερση σε αδράνεια και μετά ξανά από την αρχή, πότε έγραφα σα μανιακή, πότε τίποτα για μέρες. Όμως οι αναγνωστικές μου προτιμήσεις δε διαταράχθηκαν, διαβάζω ακόμα πολύ κι έχω την αίσθηση πως μόνον τότε ξαναγίνομαι αυτό που ήμουν πριν.
Δε θα σας
μιλήσω για πλοκή, γλώσσα, ήρωες∙ ένα βιβλίο είναι όλα αυτά και τίποτα μαζί. Δεν
μπορώ να τα διαχωρίσω, να τα δω χώρια από το σύνολο, κάποτε δεν μου αρκεί
μια επαρκής ιστορία κι άλλοτε δεν χρειάζομαι καν ιστορία. Κατέληξα πως αυτό που μετρά είναι το συναίσθημα και η λογική μου να συγκινούνται, να μπορώ
αντικειμενικά σε πρώτο επίπεδο να δω τις αρετές και σε δεύτερο να ταυτιστώ, να
νιώσω ένα. Κι αυτό δεν προϋποθέτει μια μαυρομαλλούσα μάνα με παιδί για ηρωίδα, το
αντίθετο, μπορεί να ταυτιστώ με έναν εξωγήινο από τον πλανήτη Τραλφαμαντορ,
έναν πυροσβέστη που καίει βιβλία, μια γριά που αργοπεθαίνει σε ένα τρελοκομείο
ή ένα γεροντοπαλίκαρο που στα εξήντα θέλει να ζήσει τον ανεκπλήρωτο έρωτα.
Η τέχνη, όπως
κι αν την αναλύσεις, όσο κι αν την ψειρίσεις, τη χωρίσεις στα συστατικά της
και την αναδιοργανώσεις δεν παύει να απευθύνεται στον καθένα χωριστά. Δεν
μπορεί να γεννά τα ίδια αισθήματα σε όλους, δεν χωρά πανανθρώπινα μηνύματα,
ούτε μεγάλους κομπασμούς. Και η ανάγνωση δεν μπορεί παρά, πέρα από τις αναλύσεις και
τις θεωρίες, να είναι πρωταρχικά ψυχαγωγίκη. Και απολαυστική.
Ωραίος συλλογισμός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατερίνα,έγραψες λέξη κλειδί:συναίσθημα.Δηλαδή,
έκφραση και μοίρασμα του αισθήματος.
Τελική σούμα,η ψυχή.Του συγγραφέα,των ηρώων του,των αναγνωστών και των συναναγνωστών τους.
Ε, ναι, εγώ είμαι του περιφραστικού σε αυτά, εσύ με τρεις λέξεις έκανες την καλύτερη σύνοψη.
ΔιαγραφήΑπόλαυση και ψυγαγωγία ήταν κάποτε. Τώρα είναι εθισμός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕ.Γ.
Εθισμός, εθισμός; Δεν μου λέει απολύτως τίποτα. Μήπως θέλετε να πείτε κάτι για τον Προυστ;
ΔιαγραφήΝαι, να στρωθείς να τον διαβάσεις. Τώρα όχι του χρόνου.
ΔιαγραφήΚαι μην ανησυχείς, την ετοιμάζω τη λίστα για το 2013.
Ε.Γ.
Δε θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο..!
ΑπάντησηΔιαγραφή