Το αριστουργηματικό βιβλίο του
Γκράχαμ Γκρην «Οι θεατρίνοι» είναι ένα εφιαλτικό μυθιστόρημα στημένο στην Αϊτή, την εποχή του παντοδύναμου, σαδιστή δικτάτορα δόκτορος Ντιβαλιέ, γνωστού ως Παπά Ντοκ. Τρεις άνθρωποι συναντιούνται στο
Μήδεια, το πλοίο προς το Πορτ-ω-Πρενς. Ο αφηγητής, κύριος Μπράουν, είναι ένας
άπατρις εξηντάρης γεννημένος στο Μόντε Κάρλο από μια τυχοδιώκτισσα, που στο
τέλος της ζωής της του αφήνει κληρονομιά το ξενοδοχείο Τριανόν. Ο κύριος και η κυρία Σμιθ δυο ηλικιωμένοι Αμερικανοί
καλών προθέσεων που θέλουν να φτιάξουν κέντρο χορτοφαγίας στην Αϊτή, μια χώρα
που οι περισσότεροι δεν έχουν λεφτά να αγοράσουν κρέας έτσι κι αλλιώς.
Πιστεύουν πως η χορτοφαγία ημερώνει τα πάθη, αλλά αγαπούν μες στην αθωότητά
τους και την περιπέτεια- ενσαρκώνοντας το καλό. Κι ο μυστηριώδης κύριος Τζόουνς
δηλώνει ταγματάρχης και συλλαμβάνεται με το που πατάει το πόδι του στην χώρα.
Οι Σμιθ έρχονται με μια επιστολή
προς τον υπουργό Κοινωνικής Πρόνοιας, που όμως ο Μπράουν την πρώτη βραδιά στο
ξενοδοχείο του βρίσκει νεκρό στην άκρη της πισίνας. Παντού στην χώρα κυριαρχούν
οι παραστρατιωτικοί Τοντόν Μακούτ (οι Μπαμπούλες) που στήνουν μπλόκα,
σακατεύουν όποιον βρουν, δρουν ανεξέλεγκτα. Οι πολιτικοί λυμαίνονται το δημόσιο
χρήμα, η χώρα είναι υπό κατάρρευση, οι άνθρωποι βρίσκουν καταφύγιο σε
πρεσβείες. Με την γυναίκα ενός πρέσβη, την Μαρία Πινέδα, μια τριαντάχρονη
Γερμανίδα, διατηρεί σχέσεις ο Μπράουν. Όμως εκείνη δεν αφήνει τον άντρα της,
αγαπά πολύ το αγοράκι της, τον Άνχελ.
Οι ήρωες του Γκρην, κυνικοί και
αθώοι μαζί, δεν πιστεύουν σε τίποτα, κινούνται γύρω από τη ζωή τους σαν
θεατρίνοι στο έργο της, που είναι στενά συνυφασμένο με αυτά που συμβαίνουν στην
χώρα. Φτάνουν ως τον θάνατο, πιστεύοντας και δεν πιστεύοντας, συνάπτουν σχέσεις
σαν μαριονέττες σε ένα θανατερό παιχνίδι όπου στην γωνιά πάντα ελλοχεύει ένας
Τοντ.
Το μυθιστόρημα είναι βαθιά
πολιτικό, έκανε έξαλλο τον Ντιβαλιέ όταν γράφτηκε και σκιαγραφεί μια κατάσταση
ζοφερή όσο δεν παίρνει, με απαγόρευση κυκλοφορίας, εξαφανίσεις ανθρώπων,
βασανιστήρια και φόνους. Η αντίσταση περιγράφεται σαν μια φαιδρή προσπάθεια
ιδεολόγων, η κατάσταση στην χώρα τροφοδοτείται από την Αμερική που θεωρεί την Αϊτή
προπύργιο κατά του Κομμουνισμού. Ο κόσμος πεινά και πεθαίνει.
Ο Μπράουν είναι ένας άνθρωπος που
ψάχνει κάπως να κρατηθεί. «Πίστευα πως, έτσι και κατάφερνα να το κρατήσω για μερικά χρόνια ακόμα, θα αισθανόμουν πως είχα ένα σπίτι. Χρειάζεται χρόνος για ένα σπίτι, όπως χρειάζεται χρόνος για να γίνει σύζυγος μια ερωμένη». Νομίζει
πως μπορεί να προσδιοριστεί μέσα από την παράνομη σχέση του με την Πινέδα, αλλά
ούτε αυτό γίνεται. Του βγαίνει ζήλια και πίκρα. Του γράφει εκείνη: «Ίσως η
σεξουαλική ζωή να είναι η μεγάλη δοκιμασία. Αν μπορούμε να επιβιώσουμε με
συμπόνια για αυτούς που αγαπάμε και στοργή για αυτούς που προδώσαμε, δεν χρειάζεται
να ανησυχούμε τόσο πολύ για το κακό και το καλό που κρύβουμε μέσα μας. Μα όταν
υπάρχει ζήλια, δυσπιστία, σκληρότητα, εκδίκηση, κατηγορίες… τότε αποτυγχάνουμε.
Το σφάλμα βρίσκεται σε αυτή την αποτυχία, ακόμα κι αν είμαστε τα θύματα κι όχι
οι θύτες. Η αρετή δεν αποτελεί δικαιολογία». Όταν τελικά συνειδητοποιεί πως «η
προσωρινότητα ήταν το χρώμα της σάρκας μου∙ ποτέ σε κανένα μέρος του κόσμου οι
ρίζες μου δεν θα απλώνονταν αρκετά βαθιά για να μου φτιάξουν μια πατρίδα ή να
με κάνουν να νιώσω ασφαλής στον έρωτα.», τα πάντα έχουν τελειώσει.
Θεωρώ τους «Θεατρίνους» ένα έργο εξαιρετικό,
στην αρχή έχει μια ιδέα από την ατμόσφαιρα του Κόνραντ, κι έπειτα ο Γκρην
καταφέρνει μέσα σε όλον αυτόν τον ζόφο να στήσει χαρακτήρες τόσο ζωντανούς που
σοκάρουν. Δεν αμφιβάλλεις στιγμή πως τα πράγματα στην Αϊτή ήταν έτσι, δεν
μπορείς να βγεις από αυτό το σύμπαν. Το σκέφτεσαι. Το βιβλίο είναι εξαιρετικά
καλογραμμένο, η μετάφραση της Κλαίρης Παπαμιχαήλ ακριβής και κοφτερή. Με άλλα
λόγια ένα βιβλίο που αξίζει να το διαβάσεις, αν όχι για κανέναν άλλο λόγο, απλά
και μόνον γιατί, όπως λέει κι ο ίδιος ο συγγραφέας στο γράμμα προς τον αδελφό του, «Η καημένη η Αϊτή δεν
αποτελεί αποκύημα της φαντασίας μου, ούτε η διακυβέρνηση τους δόκτορος
Ντιβαλιέ, τον οποίο δεν χρειάστηκε να κηλιδώσω για να δημιουργήσω πιο
εντυπωσιακό αποτέλεσμα. Αδύνατο να γίνει πιο σκοτεινή εκείνη η νύχτα».
«Οι θεατρίνοι», Γκράχαμ Γκρην, μετ. Κλαίρη Παπαμιχαήλ, εκδ. Πόλις,
2014, σελ. 398
Εξαιρετικό το άρθρο. Και το ΥΓ για τις υποσημειώσεις. Υπάρχει, όμως, ακόμα ένας κίνδυνος που είναι καταστροφικός για την ανάγνωση: Να ξεφύγει το μάτι από τις πρώτες υποσημειώσεις και να διαβάσεις το τέλος του βιβλίου...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό δεν το είχα σκεφτεί. Για μένα θα ήταν όντως καταστροφικό. Αν και τώρα με το βιβλιοπωλείο συνειδητοποίησα πως υπάρχει μια ιδιαίτερη φυλή ανθρώπων που πρώτα κοιτά την τελευταία φράση κι έπειτα αγοράζει το βιβλίο.
ΔιαγραφήΑυτή την φορά δεν το έκανα αλλά ναι,το συνηθίζω.Βλέπω όμως ότι δεν είμαι η μόνη και επίσης κι εγώ διαβάζω και ανακατεμένα.
ΔιαγραφήΕγώ ανήκω σε αυτή τη φυλή! Συχνά διαβάζω κομμάτια από το τέλος, εξάλλου μέχρι να ξαναφτάσω εκεί μέσα από το δύσκολο δρόμο της ανάγνωσης, δύσκολα θα θυμάμαι τι ήταν αυτό που πρωτοκοίταξα! Τα σύγχρονα μυθιστορήματα δεν δίνουν ιδιαίτερη σημασία στο τέλος, σπάνια θα βρεις τέλος που να δίνει την λυτρωτική λύση στις τελευταίες τελευταίες φράσεις π.χ. "Ο κυρ Θάνος πέθανε παραπονεμένος!" Σε κάτι πιο κλασικό, είμαι περισσότερο προσεκτικός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι σημειώσεις μού αρέσουν πολύ και τις διαβάζω πάντα, σου δίνουν την αίσθηση ότι μετατρέπουν το μυθιστόρημα σε δοκίμιο και πάλι πίσω! Αν είναι πολλές σημειώσεις για κάθε σελίδα, προτιμώ κατά έναν βιτσιόζικο τρόπο να δίνονται ως υποσημειώσεις στο κυρίως σώμα του βιβλίου και ας πιάνουν όλη την σελίδα. Δε θέλω 100 σελίδες με σημειώσεις στο τέλος, 10-15 είναι καλά, όχι παραπάνω.
Και κάτι ακόμα. Γιατί ανέστειλε τη λειτουργία του το A BOOK BLOG; Κάνε κάτι Κατερίνα! Πού θα εξηγήσω τώρα τους λόγους που παράτησα το Στρίψιμο της βίδας στη μέση;;; Φταίει το καλοκαίρι ή η ιστορία; Να επιστρέψει η ιδιοκτήτρια να το συζητήσουμε! :)
Πωπω, γουστάρω που είμαστε τόσο αταίριαστοι αναγνωστικά. Ολόκληρα κομμάτια; Αν είναι δυνατόν.
ΔιαγραφήΤο a book blog ανέστειλε προσωρινά την λειτουργία του. Δεν συμφωνώ καθόλου, το έχω πει στην Α. με όλους τους τρόπους. Δεν στέλνεις κι εσύ ένα mail;
Ούτε εγώ συμφωνώ! Κάτι θα γίνει, θα δεις! (http://www.politeianet.gr/books/9789604352678-oikonomou-christos-polis-kati-tha-ginei-tha-deis-196845 - παρεμπιπτόντως, εξαιρετικό βιβλίο!!)
ΔιαγραφήΚάποιες φορές οι σιωπές είναι απαραίτητες και συνάμα δημιουργικές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατερίνα και Μαραμπού, ευχαριστώ πολύ πολύ για το ενδιαφέρον...