Αύγουστος του 2010. Ξεκινούσα για διακοπές και στις διακοπές πάντα θέλω να έχω μαζί μου μερικά αστυνομικά μυθιστορήματα. Εκτιμώ πολύ την ευφυΐα τους, με απορροφούν και με ξεκουράζουν ταυτόχρονα και γι' αυτό τα καταπίνω σαν κουφέτα. Με τα μπαγκάζια φορτωμένα στο αυτοκίνητο και την οικογένεια να περιμένει, μπήκα ασθμαίνοντας στο βιβλιοπωλείο της Βιβής: « Δώσε μου στα γρήγορα δύο-τρία βιβλία, φεύγω διακοπές και δεν έχω τίποτε να διαβάσω .» Φεύγοντας είχα στα χέρια μου και ένα βιβλίο με τίτλο τα “Δείπνα της Εκάτης” του Λεωνίδα Καληδόνη.
Τα πρώτα σημάδια ήταν ευοίωνα. Η γραφή καλή. Η διήγηση έρεε αβίαστα από σελίδα σε σελίδα. Η δράση εξελισσόταν σε μία σύγχρονη, ατμοσφαιρική, νουάρ Αθήνα. Pas mal. Βεβαίως, συμβαίνουν κάποιοι μυστηριώδεις φόνοι και πρέπει να βρεθεί ο δολοφόνος. Όλα όπως πρέπει. Ήταν ωραίο και το ξενοδοχείο, ωραία και η Λευκάδα! Το πρωί στην ξαπλώστρα, το μεσημέρι στην κρεββατάρα και το βράδυ στην αυλή, γύριζα σελίδες και έψαχνα για το δολοφόνο. Dolce vita! Υπήρχε βέβαια και μία γενναία δόση παγανισμού, ανακατωμένου με δεισιδαιμονίες και αρχαιοελληνική μυθολογία. Ολίγη από Λιακόπουλο και ολίγη από Μάγισσες της Σμύρνης, αλλά δεν χαλιόμουν. Άλλωστε από τον Dan Brown και μετά είχαμε υπερεκτεθεί αναγνωστικά στο μεταφυσικό, συνωμοτικό. Βροχή έπεφταν τότε στα βιβλία οι μάγισσες, οι νεράιδες , τα ξωτικά και τα βαμπιρ. Επιείκεια, το λοιπόν, στον πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα.
Με την πλοκή σε πλήρη εξέλιξη, στο ζενίθ της αγωνίας, όταν όλοι πλέον ήταν ύποπτοι για serial killers, οι δύο βασικοί άρρενες ήρωες κάνουν ένα θεαματικό come- out και από στρειτ -καζανόβας ο ένας και στρειτ- ιντελεκτουέλ ο άλλος, έρχονται και ζουν ένα τρελό ομοφυλοφιλικό πάθος επί αρκετές σελίδες. Κάθε αστυνομικό θρίλερ, που σέβεται τον εαυτό του έχει μία τουλάχιστον femme fatale. Εδώ θα έχουμε έναν μοιραίο ανήρ, σκέφτηκα. Γιατί όχι;
Μετά από αυτό, όμως, όλα αλλάζουν. Αλλάζει ο τόνος, αλλάζει το χρώμα. Οι φόνοι αρχίζουν να ωχριούν μπροστά στις σκέψεις, στις ενοχές, στο πάθος, στην αγωνία και στην έλξη που νιώθει ο ιντελεκτουέλ και ήδη γκέι βασικός ήρωας μας. Ο πρώην καζανόβας και ήδη μοιραίος ανήρ, έχει φρικτά παιδικά τραύματα, τα οποία ο συγγραφέας ξεδιπλώνει με λύσσα από σελίδα σε σελίδα. Αυτό θα έπρεπε να θυμίσει λίγο «Seven» , λίγο σιωπή των αμνών, αλλά τελικά δεν τα θυμίζει καθόλου. Ακολουθώ υπάκουα τον συγγραφέα, μέσα από ατέλειωτες σελίδες περιγραφών φρικτών παιδικών βασανιστηρίων και διαστροφικών ενήλικων συμπεριφορών. Ο συγγραφέας βασανίζεται και μας βασανίζει. Άλλο επιθυμεί να αφηγηθεί, κάτι διαφορετικό από αυτό που ξεκίνησε να γράφει. Παρόλα αυτά, τον ακολουθώ, για να φτάσουμε μαζί, όπως ξεκινήσαμε, στην αποκάλυψη του δολοφόνου και στην κάθαρση.
Καθώς,όμως, οι σελίδες πλησιάζουμε στο τέλος, η αποκάλυψη του δολοφόνου ενδιαφέρει ολοένα και λιγότερο τον συγγραφέα. Οι περιγραφές έχουν ήδη κατακτήσει τα βασικά του σαδομαζοχισμού. Τίποτε αστυνομικό δεν έχει απομείνει. Μόνο βία, σάρκα και αίμα. Θηλές που στάζουν αίμα. Η αφήγηση έχει πλέον απογειωθεί στα ύψη του μαρκησίου ντε σαντ. Αλλά εγώ εκεί. Πιστή στον συγγραφέα και στον μύθο του, μένω για το τέλος και την κάθαρση. Όσο μεγαλώνει η αποστροφή μου για τα ποτάμια ωμής βίας, αίματος και πόνου, τόσο μεγαλύτερη γίνεται η ανάγκη μου για το τέλος. Όποιο τέλος διαλέξει ο συγγραφέας!
Αμ δε! Ο ιντελεκτουέλ ήρωας, συγκλονισμένος, δραπετεύει από τον φρικτό κόσμο του πρώην καζανόβα και τρέχει να φύγει για να σωθεί ώσπου ξαφνικά … στην τελευταία σελίδα... κάνει μια σκέψη: Τον αγαπάει! Τον πρώην στρειτ -καζανόβα, φρικτά κακοποιημένο, διεστραμμένο και ήδη διαλυμένο κατ΄ εξακολούθηση δολοφονο αλλά η αγάπη είναι το παν και όλα τα γιατρεύει! Όλα γίνονται ροζ! Αλλάζει ρότα και χάνεται με το αυτοκίνητο του στο ηλιοβασίλεμα, γυρνώντας πίσω στη Μάνη (!) εκεί που τον είχε αφήσει με τα κουζινομάχαιρα και τις ματωμένες θηλές στην ταράτσα του μανιάτικου πύργου (!) για να τον αγκαλιάσει, να του αφοσιωθεί και να ζήσουν ερωτευμένοι happily ever after!
Δεν θυμάμαι ποτέ άλλοτε να θύμωσα τόσο πολύ με ένα βιβλίο:
Για την ματαίωση των υψηλών προσδοκιών των πρώτων σελίδων; Ναι, αλλά όχι κυρίως για αυτό.
Για την τεράστια ποσότητα αίματος, βίας και πόνου που χρειάστηκε να υποστώ προκειμένου ο συγγραφέας να βρει το θάρρος να γράψει την ομοφυλοφιλική ιστορία αγάπης που εξ αρχής ήθελε να γράψει , αλλά δεν το τόλμησε; Ναι και για αυτό!
Για την κάθαρση, που μου στέρησε; Ναι, αυτό μου την έδωσε στα νεύρα.
Για το χλιαρό, ροζ τέλος, που σε τίποτε δεν ζηλεύει όλα τα Αρλεκιν και τα Βίπερ-Νόρα του κόσμου; Αυτό μου έκανε τα νεύρα σμπαράλια.
Για την προδοτική, ανάλγητη και χυδαία προσβολή στον αγώνα και στο κίνημα για τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων; Αυτό με έκανε έξαλλη. Το βιβλίο αυτό, όχι μόνο ήθελε να γράψει για τον ομοφυλοφιλικό έρωτα και δίστασε να το κάνει ευθέως αλλά επιπλέον ήθελε και να πουλήσει! Και για το λόγο αυτό συνέδεσε την έκρηξη του γκέι-πάθους με παγανιστικές δοξασίες,μητέρες- θεές, serial-killers, σκληρά παιδικά τραύματα, βιασμούς και βασανιστήρια και για να πουλήσει … πούλησε κοψοχρονιά την ομοφυλοφιλία σαν αρρώστια.
Αυτό είναι ένα βιβλίο που με θύμωσε πολύ και δεν το συστήνω σε κανέναν. Βεβαίως με κάτι περιγραφές σαν τις παραπάνω, μου το έχουν ζητήσει και το έχω δανείσει σε καμιά ντουζίνα ανθρώπους και μάλλον έχω γίνει η καλύτερη διαφημίστρια του Καληδόνη. Τώρα που τα γράφω αυτά, αναλογίζομαι ότι δεν θυμάμαι καθόλου τα άλλα βιβλία που είχα διαβάσει σε εκείνες τις διακοπές, τις τελευταίες διακοπές… Γιατί κάποτε πηγαίναμε και διακοπές σε ξενοδοχεία και αγοράζαμε και μία ντάνα βιβλία μόνο για τις διακοπές! Κοίτα να δεις τώρα, καθώς με τυλίγει η προσωπική μου θλίψη, τα δείπνα της Εκάτης με θυμώνουν όλο και λιγότερο, αλλά αυτό είναι μία άλλη ιστορία.
Μάρθα
Υ.Γ. 42 Μπορείτε να μας γράψετε κι εσείς για το βιβλίο εκείνο που δεν συστήνατε ποτέ στους συνανθρώπους σας βιβλιόφιλους και να στείλετε το κείμενο στο kmalakate@gmail.com. Λεπτομέρειες σε τούτο δω το ποστ.
Χαχα! Ωραία περιγραφή Μάρθα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ κατάλαβα ποιος είναι ο δολοφόνος... είναι ο αναγνώστης!! Όπως και με το (εκπληκτικό) Seven που αναφέρεις, ο σκοπός του συγγραφέα ήταν να γίνεις η οργή!!! Όπως ο Κέβιν Σπέισι φθονεί την ζωή του Μπράντ Πιτ έτσι και ο συγγραφέας φθονεί το ταλέντο των άλλων συγγραφέων και σε παρακινεί να γίνεις η οργή και να πετάξεις το βιβλίο στα σκουπίδια. Ο Μπραντ στο τέλος σκοτώνει τον Κέβιν αλλά εσύ φαίνεται πως άκουσες τον ήρεμο Μόργκαν Φρίμαν που σου έλεγε να μην φερθείς παρορμητικά, ο συγγραφέας έχει το πάνω χέρι!
Υ.Γ. 42 Θεέ μου, πόσες φορές έχω δει το Seven!!!! :)
Παρατήρησες πως για όλα αυτά φταίει η... Βιβή.
ΔιαγραφήΥ.Γ. 42 Ωχ, κι εγώ, άπειρες. Λες να φταίει ο Μπέρνχαρντ, λες το Seven να είναι μια φριχτή διαστροφή των βιβλιόφιλων;
Να έρθει να απολογηθεί η Βιβή που χαλάει τις διακοπές του κόσμου! ;)
ΔιαγραφήΥ.Γ. 42 Η καλύτερη σκηνή είναι όταν ο Μπραντ αγοράζει λυσάρι για τον Δάντη! Για να μην πούμε για τις σκηνές στην βιβλιοθήκη του Κογκρέσου. Χάρη σ' αυτήν την ταινία αποφάσισα να διαβάσω Δάντη!
Με δουλεύετε; Μια φορά είδα το Seven και μόνο στην ιδέα να το ξαναδώ, ανατριχιάζω.
ΔιαγραφήΝα έρθει και η Βιβή να μας πει την γνώμη της(για το βιβλίο, όχι την ταινία).
Ε.Γ.
Βρωμόπαιδα Μαραμπού και Ε.Γ.και λοιποί σιχαμένοι,την ταινία την έχω δει πέντε έξι φορές( όχι, δεν μ΄αρέσει καθόλου ο Μπραντ Πιτ) άρα την θυμάμαι, όμως το βιβλίο του Καλλιδώνη το διάβασα μια και μοναδική και έχω ψιλοξεχάσει τις γαργαλιστικές λεπτομέρειες.Δεν ήταν το καημένο και τόσο χάλια πχια, κάπου το΄χω Σαλαμίνα στην λαϊκή μου έπαυλη,μη με βάζετε να το ξαναδιαβάζω,κάνει παρέα σ΄έναν ανεκδιήγητο Κούλογλου ,"Μην πας ποτέ μόνος στο Ταχυδρομείο" αστυνομικό κι αυτό υποτίθεται όμως πολιτικό ,αχ αυτοί οι δημοσιογράφοι που γράφουν και αστυνομικά κι είναι έκαστος με τον πόνο του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Μάρθα ,η αγαπημένη μου, πού συνήθως ταιριάζουμε στα διαβάσματα,αδυνατεί να τις ξεχάσει ως φαίνεται και τι να πω,αισχύνομαι δια το ψυχικόν τραύμα.Έχω κάνει κι άλλα βιβλιοσυνοικέσια τις εποχές του ιστορικού πλέον Degas για τα οποία θα με σκατοψυχάνε,υποθέτω, μην βαράτε όμως,δόλος ουδείς. Βέβαια τα περισσότερα ήταν απολύτως επιτυχή αλλά με τα φιάσκα γελάμε.
Κατερίνααααααα,εδώ βοήθα,εξήγα στα πλήθη ότι αγνές προθέσεις έχει ο βιβλιοπώλης της καρδιάς σας όταν σκεφτόμενος το αξίωμα "καλοκαίρι είναι και την θέλει την αστυνομικοκαλτίλα του την χορταστική" σας προτείνει διάφορα.
Εμένα πάντως δεν μου είχε τσιτώσει τα νεύρα το καλλιδώνειον αστυνομικογκέι ρομάντσον με ολίγην από συνωμοσιολογία αλλά ένα άλλο που διάβασα τότε,Ελληνίδος θείτσας και το βρήκα σκουπιδάρα μήτε για πλάκα ανεχτό μήτε για τίποτα,σκουπιδάρα σκέτη.Θα με ρωτήσετε γιατί τα διάβαζα,2007 ήταν,λεφτά είχαμε,να σας πω λοιπόν το σκεπτικό της αυτοκτονίας:όταν έχεις μαγαζί και μπαίνουν διάφοροι δεν γίνεται να λες η ροζ, η πείσα, η δείξα ,ο φρίκουλας,ο ατάλαντος κτλ ,διαβάζεις (ξεπετάς δηλαδή,δεν εστιάζεις κιόλας)μερικά να ξέρεις τι γίνεται στην πιάτσα, ελληνική και ξένη.
Η Μάρθα με έχει άχτι και για ένα άλλο βιβλίο,την "Χρυσή Ακτή" του Μοδινού που την είχα προτείνει και στην λέσχη.Δεν άρεσε σε κανέναν,μόνο σε μένα.Τόσο καλά.
Βιβή παιδί μου, ήρθε η Μάρθα να σου ζητήσει ένα βιβλίο για τις διακοπές της στη Λευκάδα και της έδωσες μια ιστορία με ποτάμια βίας, κομμένες θηλές, σήριαλ κιλλερ και στρειτ που γίνονται ομοφυλόφιλοι; Μήπως(λέω μήπως) δεν θα πήγαινες διακοπές και υποσυνείδητα σιχαινόσουν αυτούς που έφευγαν; Εμένα μου συμβαίνει συχνά.
ΔιαγραφήΕ.Γ.
Ουχί παιδί μου Ε.Γ.Τότενες πήγαινα και διακοπές και εκδρομές κι απ΄όλα.Άσε που η Μάρθα είναι σκληρό και παμφάγο βιβλιοκαρύδι αλλά ακόμα κι αυτοί οι τύποι έχουν την αχίλλειό τους, της Μάρθας -λόξυγγα θα΄χει- της βγήκε καλλιδώνειος η πτέρνα.Πώς λέμε εσύ -άλλο σκληροπυρηνικό καρύδι -ανταλλάσσεις το Κατς, τόσο πτέρνα.
ΔιαγραφήΚι αντί να γράψει για το Κάτς, έγραψε για τον Μουρακάμι. Άδικο!
ΔιαγραφήΔεν το ξέρω το βιβλίο, μα γνώρισα την απογοήτευση που ένιωσες με άλλα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε θυμώνει κι εμένα πολύ να αποδεικνύεται ένα βιβλίο κατώτερο των προσδοκιών μου.
Και με θυμώνει περισσότερο όταν είναι βιβλίο αγαπημένου συγγραφέα!
Καλό μήνα!
Εγώ πάντως το διάβασα κατα την επιστροφή μου απο διακοπές και μετέτρεψα το πλοίο σε ατμόπλοιο απο τους καπνούς που έβγαλα. Δεν είχα ιδέα ποιός το έγραψε, μου άρεσε ο τίτλος και το σημείωμα στο οπισθόφυλλο. Δεν μπόρεσα ποτέ να καταλάβω τον ντόρο που έγινε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως μου έκανε ενα πολύ μεγάλο καλό, με πείσμωσε τόσο που είπα στη γυναίκα μου οτι τα δικά μου γραπτά είναι καλύτερα. Με πρόετρεψε να τα ξανακοιτάξω και τα ξανακοίταξα και οχι μόνο τα ξανακοίταξα τα εξέδωσα κιόλας. Κι έμεινα με το ερώτημα του χρωστάω ή δε του χρωστάω...
Λεωνίδας Καλλιδώνης
ΑπάντησηΔιαγραφήΕιλικρινά, λατρεύω κάθε σχόλιό σας!
Συγνώμη αν σας εκνεύρισε αυτό που διαβάσατε, αλλά χαίρομαι που το αντέξατε έως το τέλος. Ίσως κάτι λέει αυτό...