23/7/18

Με ένα kindle χάνομαι




Έχω υπάρξει ένθερμη οπαδός τους χαρτιού. Διαβάζω από τότε που έμαθα ανάγνωση ό,τι πέσει στα χέρια μου, έχω υπάρξει σαβουροαναγνώστρια, έχω διαβάσει πολύ για σχολείο, για πτυχίο, για μεταπτυχιακό, διαβάζω πολλές ώρες μέσα στην ημέρα και τώρα που μεγάλωσα, fiction και non-fiction, στο χαρτί και στην οθόνη. Με λίγα λόγια η ανάγνωση- και η γραφή- ορίζουν τη ζωή μου. Κι έχω υπάρξει ένθερμη οπαδός των υπολογιστών από τα μικράτα μου, από τότε που προγραμματίζαμε στη gwbasic να φτιάχνει χριστουγεννιάτικα δέντρα με αστεράκια σε λούπες, και δίναμε εντολές dir στο dos, μέχρι τώρα, που τα κοινωνικά δίκτυα τρώνε τη μισή ζωή μας. Γράφω σχεδόν πάντα στον υπολογιστή, δεν έχω γράψει ποτέ πεζό με το χέρι, έχω γράψει όμως ποίηση στην εφηβεία μου, και συνεχίζω να γράφω, αυστηρά σε χαρτί με μολύβι. 

Γιατί τα λέω όλα αυτά; Μα γιατί άργησα πολύ, με αυτά τα δεδομένα, να αποκτήσω e-reader. Στην Ελλάδα, που η κουλτούρα της ανάγνωσης δεν είναι εξαιρετικά διαδεδομένη, και οι εκδόσεις των βιβλίων είναι – οι περισσότερες- πανέμορφες και προσεγμένες, οι e-readers δεν έχουν μεγάλη πέραση. Για την ακρίβεια τους περισσότερους πρέπει να τους παραγγείλεις από το εξωτερικό, χωρίς να τους έχεις δει ποτέ, κάπως στα τυφλά, ρωτώντας γνώμες φίλων. Έτσι, πριν από δυο χρόνια πήρα ένα kindle paperwhite μετά από σχετική ερώτηση στο γκρουπ. Και θα σας πω την εμπειρία μου από αυτό το μαραφέτι. 

Διαβάζω λοιπόν στο εν λόγω γκατζετάκι όταν είμαι σε διακοπές ή μετακινούμαι, κυρίως Αγγλικά- σπανιότερα Γαλλικά και σχεδόν ποτέ στα Γερμανικά· στα Ελληνικά δε ακόμα λιγότερο. Διαβάζω μέσα στο σπίτι στο kindle στις εξής τρεις περιπτώσεις: 

1. Το βιβλίο δεν έχει μεταφραστεί ακόμα στα ελληνικά 

2. Το βιβλίο είναι πανάκριβο στα ελληνικά και τσιγκουνεύομαι 

3. Το βιβλίο έχει μεταφραστεί κακά στα ελληνικά και το ξέρω. Ή το μαθαίνω στην πορεία, οπότε το κατεβάζω για να μην χάσω την συνέχεια. 

Από αυτή την άποψη, συνεχίζω να διαβάζω κατά 90% χάρτινα, και το kindle έχει χάσει πανηγυρικά. Το βασικό μου πρόβλημα είναι πως τα ελληνικά e-books είναι είτε ανύπαρκτα είτε πανάκριβα, και μιας και η ελληνική γλώσσα είναι η μητρική μου, και επιθυμώ μάλιστα να συγγράφω σε αυτή, την προτιμώ όταν διαβάζω. 

Το kindle paperwhite δυσκολεύεται με τα pdf, τα διαβάζει μεν, αλλά τα σελιδοποιεί άσχημα και δεν σε αφήνει να αλλάξεις το μέγεθος της γραμματοσειρές, κι αυτό στην ώριμη πρεσβυωπική ηλικία που βρίσκομαι είναι αποτρεπτικό. Επίσης από e-books διαβάζει μόνο mobi, άρα αν το έχεις σε άλλο format πρέπει να το μετατρέπεις, κάτι που για κάποιους ελληνικούς εκδοτικούς οίκους θεωρείται παράνομο, ακόμα κι αν έχεις αγοράσει πλήρως νόμιμα το βιβλίο τους, οπότε απαιτεί μια – παράνομη- διαδικασία ακόμα. Κι εκεί αρχίζει το σιχτηρικλίκι, εμ πλήρωσα, εμ θα παρανομήσω. Βρε μπας και να παρανομήσω έτσι κι αλλιώς. Επίσης, η οθόνη του kindle δεν ισοδυναμεί με μια σελίδα τυπωμένου βιβλίου ακόμα κι αν τα γράμματα είναι πολύ μικρά. Που πρακτικά σημαίνει πως ψυχολογικά το βιβλίο φαίνεται μεγαλύτερο, πρέπει να γυρίσεις περισσότερες σελίδες, και για τον ψυχαναγκαστικό εαυτό μου είναι πρόβλημα. 

Τώρα πάμε στα θετικά. Αν όλα πάνε καλά δηλαδή κι έχεις στο kindle σου ένα mobi αγορασμένο από το amazon. Η ανάγνωση είναι πολύ βολική, τα μάτια δεν κουράζονται, μπορείς να αγοράσεις επιτόπου το βιβλίο που θέλεις χωρίς καμία καθυστέρηση, διαβάζεις τη νύχτα χωρίς λάμπα και δεν ενοχλείς τον διπλανό σου, διαβάζεις χωρίς πρεσβυωπικά γυαλιά αφού η γραμματοσειρά προσαρμόζεται, δεν χρειάζεσαι σελιδοδείκτες, δεν χρειάζεσαι σημειωματάρια, δεν χρειάζεσαι λεξικό- είναι όλα ενσωματωμένα-, δεν κουβαλάς δέκα βιβλία στις διακοπές, ειδικά αν πηγαίνεις με αεροπλάνο, δεν γεμίζεις κι άλλο χαρτί στο σπίτι που έχει ήδη παντού ξέχειλες βιβλιοθήκες. 

Σε γενικές γραμμές το kindle μου πιάνει σκόνη, κι οι βιβλιοθήκες μου επεκτείνονται, κοντεύουν να μας καταβροχθίσουν. Δεν έχω κανένα σοβαρό φετίχ με το βιβλίο ως αντικείμενο, δεν το μυρίζω, δεν το κρατάω άθικτο, αντίθετα το τσακίζω, σημειώνω, το κάνω δικό μου. Μου αρέσει που το σπίτι μου είναι γεμάτο βιβλία, αλλά σιγά σιγά μπουκώνω, δεν θέλω να τα κρατάω όλα, δεν μπορώ με τόσες στοίβες τριγύρω. Βαριέμαι να απαντάω και στο πανέξυπνο ερώτημα «τα έχεις διαβάσει όλα αυτά;». Προς το παρόν όμως για μένα ο e-reader δεν είναι η λύση, δεν καταφέραμε να αγαπηθούμε. Ίσως στο επόμενο γκατζετάκι. 


                                                                      Κατερίνα Μαλακατέ


8 σχόλια:

  1. Αγαπητή Κατερίνα, είμαι λάτρη(ι;)ς του βιβλίου και το ξέρεις. Βρήκα πολλά πλεονεκτήματα στα ebooks και στο ipad που χρησιμοποιώ δεν συναντώ τις δυσκολίες που επισημαίνεις για το kindle σου. Το δικό μου πρόβλημα έγκειται στο ότι πολλοί εκδοτικοί οίκοι δεν εκδίδουν τα βιβλία τους ηλεκτρονικά (π.χ. Άγρα)ή τα εκδίδουν πολύ αργότερα από τα έντυπα. Επίσης η τιμή ελάχιστα διαφέρει από αυτήν του έντυπου βιβλίου. Κρίμα, ειδικά για μας που μένουμε μακριά από το κέντρο και ανυπομονούμε για τις καινούριες εκδόσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό είναι ένα θέμα που με έχει απασχολήσει και εμένα πολύ, έχω πολλά βιβλία σε ηλεκτρονική μορφή και ο υπολογιστής δε βολεύει με την απόσταση να είναι πιο μεγάλη από τη συνηθισμένη του διαβάσματος. Το ότι πας στα τυφλά είναι που με αποτρέπει επίσης από το να παραγγείλω έναν από το άμαζον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος12/4/20, 2:46 π.μ.

      Αυτό που θα ήθελα να πάω είναι πως έχω έχω αγοράσει το pocketbook e-reader και ειλικρινά δεν έχω λόγια.....αν και στην αρχή όταν το πήρα ήμουν πολύ ενθουσιασμένη,μετά το παράτησα μέχρι που μια μέρα πήρα την απόφαση να δω και αυτήν την οπτική διαβάσματος και ειλικρινά ξετρελαθηκα!!! Για αρχή έκανα εγγραφή στην ηλεκτρονική βιβλιοθήκη του Σταύρος Νιάρχος και σύντομα απέκτησα αμέτρητες ΔΩΡΕΑΝ επιλογές για βιβλία ....επίσης σε αντίθεση με τα Kindle το δικό μου μηχάνημα το υποστηρίζει Αdope DRM δηλαδή προστατευμένα αρχεία και το καλύτερο από όλα....τα παιδιά μου το λάτρεψαν τόσο που αναγκάστηκα να αγοράσω ένα και για αυτά ! Διαβάζουν πολλά βιβλία και έχουν αρχίσει να διαβάζουν και αγγλικά βιβλία, αφού η συσκευή έχει ενσωματωμένο λεξικό και highlighting για λέξεις που είτε δεν γνωρίζουν, είτε θέλουν να χρησιμοποιουν στις εκθέσεις τους! Έχει μερικές επιπλέον αστείες εφαρμογές όπως σουντόκου και είμαι πολύ χαρούμενη γιατί αγόρασα το e-reader από την Ελλάδα σε ένα μαγαζί στο Αιγάλεω και στάθηκα πολλή τυχερη στο να το επιλέξω έναντι του Kindle ! Έχω μείνει υπερβολικά ευχαριστημένη και το προτείνω ανεπιφύλακτα καθώς είναι η καλύτερη συσκευή με την πιο συμφέρουσα τιμή (110€ ) στην αγορά! POCKETBOOK TOUCH LUX 4!!!

      Διαγραφή
  3. Αν το προβλημα σου περιοριζεται στην ελλειψη διαθεσιμου υλικου στο ιντερνετ ή στην μορφη που παιρνει το pdf στο kindle σου προτεινω το k2pdf. Προκειται για ενα προγραμμα, διαθεσιμο σε Windows αλλα και σε macOS, που επιτρεπει την μορφοποιηση ενος pdf για το kindle σου, με μια πληθωρα επιλογων αναλογα με τις δικες σου αναγκες.

    https://www.willus.com/k2pdfopt/
    Αν το

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. εχω πάρει το κιντλ του 2019. Γενικα ικανοποιημενος,αλλά δεν βρίσκω βιβλία στα ελληνικα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Έχω πάρει ένα Kindle το 2019 με 32 gb και δεν το χρησιμοποιώ. Αν κάποιος ενδιαφέρεται ας επικοινωνήσει dloupas52@yahoo.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος12/4/20, 2:49 π.μ.

    Αυτό που θα ήθελα να πω είναι πως έχω έχω αγοράσει το pocketbook e-reader και ειλικρινά δεν έχω λόγια.....αν και στην αρχή όταν το πήρα ήμουν πολύ ενθουσιασμένη,μετά το παράτησα μέχρι που μια μέρα πήρα την απόφαση να δω και αυτήν την οπτική διαβάσματος και ειλικρινά ξετρελαθηκα!!! Για αρχή έκανα εγγραφή στην ηλεκτρονική βιβλιοθήκη του Σταύρος Νιάρχος και σύντομα απέκτησα αμέτρητες ΔΩΡΕΑΝ επιλογές για βιβλία ....επίσης σε αντίθεση με τα Kindle το δικό μου μηχάνημα το υποστηρίζει Αdope DRM δηλαδή προστατευμένα αρχεία και το καλύτερο από όλα....τα παιδιά μου το λάτρεψαν τόσο που αναγκάστηκα να αγοράσω ένα και για αυτά ! Διαβάζουν πολλά βιβλία και έχουν αρχίσει να διαβάζουν και αγγλικά βιβλία, αφού η συσκευή έχει ενσωματωμένο λεξικό και highlighting για λέξεις που είτε δεν γνωρίζουν, είτε θέλουν να χρησιμοποιουν στις εκθέσεις τους! Έχει μερικές επιπλέον αστείες εφαρμογές όπως σουντόκου και είμαι πολύ χαρούμενη γιατί αγόρασα το e-reader από την Ελλάδα σε ένα μαγαζί στο Αιγάλεω και στάθηκα πολυ τυχερη στο να το επιλέξω έναντι του Kindle ! Έχω μείνει υπερβολικά ευχαριστημένη και το προτείνω ανεπιφύλακτα καθώς είναι η καλύτερη συσκευή με την πιο συμφέρουσα τιμή (110€ ) στην αγορά! POCKETBOOK TOUCH LUX 4!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Όλοι οι ελληνικοί εκδοτικοί οίκοι χρησημοποιούν epub μορφή ή pdf. Προσωπικά χρησημοποιώ Kobo e-reader για epub και Boox Note3 για epub + pdf. DRM αρχεία μπορούν να μεταφερθούν με Adobe Digital Editions και να διαβαστούν από οποιαδήμπτε συσκευή εφόσον έχει γίνει activate με τον ίδιον λογαριασμό Adobe Digital Editions που χρησημοποιήθηκε για το κατέβασμα του αρχείου epub. Amazon kindle για ελληνικά βιβλία δεν είναι καλή επιλογή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή