14/7/12

"Ενάντια στη μέρα", Tomas Pynchon -Τα δυο πρώτα κεφάλαια





Μετά από περίπου ένα μήνα, και αρκετά ενδιάμεσα διαβασμένα βιβλία, πρέπει να το ομολογήσω, τελείωσα τα δυο πρώτα κεφάλαια του «Ενάντια στη μέρα». Θα σας πω τις εντυπώσεις μου ως εδώ, γιατί νιώθω πως αν δεν τις γράψω, θα τις χάσω. Ναι, ναι το βιβλίο είναι τόσο χαοτικό. Στις 490 αυτές πρώτες σελίδες παρελαύνει μια πλειάδα χαρακτήρων (ευφημισμός, μιλάμε για τουλάχιστον 50 διαφορετικούς ήρωες, με μετριοπαθείς υπολογισμούς), που συχνά δυσκολεύεσαι να θυμάσαι ποιός είναι ποιός, τί έκανε και γιατί. Αλλά τελικά αυτό ίσως και να μην έχει καμία σημασία.
            Κεντρική πλοκή η ζωή ενός αναρχικού βομβιστή που δυναμιτίζει γραμμές τρένων στις αρχές του 20ου αιώνα, του θανάτου του και των παιδιών του στην προσπάθεια (;) να εκδικηθούν. Ενδιάμεσα σημαντικό κομμάτι καταλαμβάνουν οι περιπέτειες των «Φίλων της Τύχης», του πληρώματος ενός αερόπλοιου που λαμβάνει εντολές από τους μυστικούς «αποπάνω» και εκπληρώνει ένα σωρό αλλοπρόσαλλες αποστολές. Και φυσικά τα τεχνολογικά επιτεύγματα ενός αιώνα, που ειδικά στις αρχές του, ο άνθρωπος έζησε μια αλλόκοτη αίσθηση, όπου όλα όσα για αιώνες ήξερε ανατράπηκαν και οι προσδοκίες γιγαντώθηκαν, χωρίς ποτέ να ευοδωθούν.
            Αν πω πως είμαι μαγεμένη, θα πω ψέματα. Αν πω πως είμαι χαμένη, θα είμαι πιο κοντά στην αλήθεια, χαμένη ως προς την πλοκή, τον ρυθμό, τους συμβολισμούς, την πολιτική, τα πρόσωπα. Εντελώς διαλυμένη. Αυτή η αποδόμηση είναι το ζητούμενο, είμαι σίγουρη πια για αυτό. Το μόνο που προσδοκώ είναι στο τέλος να μη με αφήσει τελείως σπασμένη.  


"Ενάντια στη μέρα", Τόμας Πίντσον, μετ. Γιώργος Κυριαζής, εκδ. Καστανιώτη, 2009, σελ, 1234

9 σχόλια:

  1. Χαίρομαι που προχωράς. Και είναι σοφό που γράφεις την ανάρτηση καθώς το διαβάζεις, ως αναγνωστικό ημερολόγιο. Κατανοώ την προσπάθεια. Ορισμένες φορές δανειζόμουν βιβλία, και πιεζόμουν να τα διαβάσω. Πάντα μου άρεσε να με κερδίζουν τα βιβλία, αν όχι από την πρώτη, από μια τυχαία σελίδα... Αυτό που λες επί λέξη "χαμένη ως προς την πλοκή, τον ρυθμό, τους συμβολισμούς, την πολιτική, τα πρόσωπα." το ένιωσα στον Τσίρκα, σε μικρή ηλικία, αλλά μου μένει αξέχαστο. Ίσως είναι θέμα ηλικίας. Τα "δύσκολα" θα τα αφήσω για τα γεράματα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχω διαβάσει τις "Ακυβέρνητες πολιτείες" δυο φορές, οπότε δεν μου έχει μείνει καμία αίσθηση μπερδέματος. Και τις δυο φορές ήμουν μικρή, η τελευταία πρέπει να ήταν πριν 10 χρόνια, αλλά ο Πίντσον είναι κλάσεις ανώτερος σε αυτό το σπορ.

      Διαγραφή
  2. Αν νιώθεις χαμένη που να διαβάσεις και το ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΓΑΣ του Εκο. Θα χαθείς και θα κοιμηθείς κατευθείαν.
    http://larissa-town.blogspot.gr/2011/06/blog-post_05.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το Όνομα του Ρόδου είναι αριστούργημα, το Εκκρεμές του Φουκώ ενδιαφέρον, το νησί της προηγούμενης μέρας απαράδεκτο (αλλά το τελείωσα), τη βασίλισσα Λοάνα την παράτησα, αυτό ούτε καν που το αγόρασα.....

      Διαγραφή
  3. Κατερίνα τελικά το τελείωσες το βιβλίο; Το έτερο ήμισυ ήταν όσο εξωτικό ήταν και το πρώτο; Έλεγα να κάνω μια πρώτη προσπάθεια με Pynchon αλλα δεν είμαι τόσο σίγουρος ειδικά με αυτό το βιβλίο. Οι κριτικές στο Amazon είναι τόσο διχασμένες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν ξεκινάς με κάποιο πιο βατό; Έμφυτο ελάττωμα, Υπεραιχμή;

      Υ.Γ. 42 Δεν το τελείωσα. Αλλά θα... κάποτε.

      Διαγραφή
  4. Ανώνυμος23/3/16, 7:10 μ.μ.

    Αγαπητή μου Κατερίνα προσωπικά θεωρώ, πώς ο Πίντσον είναι μαζί με τον Σαίξπηρ και τον Τζόυς τον μεγαλύτερο αγγλόφωνο συγγραφέα. Άκουσα την εκπομπή σου με τον φίλο μου,Γιώργο Κυριαζή με αφορμή το Έργο η πόλη στίς φλόγες (υπέροχο βιβλίο) και τον ρωτησες αν έχει γραφτεί το μεγάλο αμερικανικό μυθιστόρημα, λοιπόν ναι έχει γραφτεί και δημιουργός του είναι ο Τόμας Πίντσον!!!! Πολύ ωραία η εκπομπή σου και η σελίδα σου!!!!! Με τιμή Κώστας Δεληδημητρίου Θήβα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος23/3/16, 7:11 μ.μ.

    Αγαπητή μου Κατερίνα προσωπικά θεωρώ, πώς ο Πίντσον είναι μαζί με τον Σαίξπηρ και τον Τζόυς τον μεγαλύτερο αγγλόφωνο συγγραφέα. Άκουσα την εκπομπή σου με τον φίλο μου,Γιώργο Κυριαζή με αφορμή το Έργο η πόλη στίς φλόγες (υπέροχο βιβλίο) και τον ρωτησες αν έχει γραφτεί το μεγάλο αμερικανικό μυθιστόρημα, λοιπόν ναι έχει γραφτεί και δημιουργός του είναι ο Τόμας Πίντσον!!!! Πολύ ωραία η εκπομπή σου και η σελίδα σου!!!!! Με τιμή Κώστας Δεληδημητρίου Θήβα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καταπληκτικό. Πιντσον με τα όλα του

    ΑπάντησηΔιαγραφή